EMPLOYER BRANDING WERKT!
Ik vroeg Hans (bedrijfsleider) wat het Gooskens Hout concreet heeft opgeleverd sinds we in januari 2022 gingen werken aan hun Employer Brand?
Wat leverde het op:
- Meer dan een verdubbeling van het aantal sollicitanten!
In totaal solliciteerden er 58 Kempenaren. (mrt-okt '22) - Uit 20% van de sollicitanten is een (toekomstig) dienstverband ontstaan (sommigen jongens zitten nog op school). Da’s toch geweldig?
- Nóg waardevoller; de trots en de leuke samenwerking met de medewerkers van de vloer, de houtspecialisten. Die zijn betrokken, enthousiast en inventief.
- Hun adviezen om het nóg beter te doen als werkgever zijn essentieel als je wilt dat ze nog 10 jaar blijven. Dus duurzaam is het ook.
- Daarnaast zijn de houtmannen nu soms fotomodel of gidsen ze leerlingen door het bedrijf; ze 'shinen' met hun vak. Dat brengt een nieuwe energie en daar word je blij van :)
Next level
Maar nu begínt het eigenlijk pas. De zaadjes die we geplant hebben, zijn aan het ontkiemen. We gaan uitrollen en verdiepen; met opleiding, onboarding, branding.
Dit is Employer Branding Next Level en ik krijg er alle ruimte en mogelijkheden voor om er een succes van te maken. Hoe vet is dát?!
Maar zeker, het kóst ook veel. Het kost veel energie. En het kost tijd, enthousiasme en geld. Gooskens kiest er bewust voor om te investeren in talent en dan kún je ook meters maken, met resultaat.
Welke zaadjes hebben we geplant dit jaar?
- Een DNA-scan bij Gooskens Hout in Hoogeloon: interviews met een afspiegeling van het personeel. (drijfveren, talenten, cultuur en wervingstips)
- We organiseerden een Bedrijven-kijkdag met het Summa college voor leerlingen en hun ouders
- Social Media opgezet en geborgd in organisatie - met organische en originele contentkalender op LinkedIn, Facebook en Instagram. Moet nog groeien maar er zijn al 1000 volgers.
- Creatieve advertentiecampagne in de huis aan huis krant
- We organiseerden een Open Bedrijven Dag met 450 enthousiaste bezoekers
- Verbetering van vacatureteksten voor website en print
- Samenwerking met basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vanaf volgend jaar komen er honderden leerlingen in contact met Gooskens Hout.
- Nav de DNA-scan organiseerden we een meedenk-BBQ waar 25% van de medewerkers input gaf om talent te binden en te boeien
- Obv hun ideeën en de input die ik tijdens de interviews kreeg in de DNA-scan, maken we samen een strategisch plan voor 2023.
Impact
Op 9 september won Gooskens de VICK prijs voor de ondernemer met de grootste impact op haar omgeving. (dat is gezien en da's top!). Werkgevers met impact maken verschil.
Status: Het borrelt en bruist en er ontstaan mooie dingen in Hoogeloon. Helmond en Moerdijk gaan volgen, dus HOU'T in de gaten :)
Ga aan de slag
Ga ook aan slag met je Employer Brand en creatieve arbeidsmarktcommunicatie. Ik wil je niks aansmeren, maar met de Employer Branding 3-daagse maak je wel een goed begin! :)
Auteur: Marion van Loon, Employer Branding Specialist, Trainer, eigenaar De Merkgevers.