Hoe bouw je een succesvol employer brand zónder website en social media?
Met een authentiek en sterk verhaal
In 2019 deed ik een employer branding traject voor Contour Fine Tooling in Valkenswaard, een diamantslijperij die zélf een verborgen diamant was op de arbeidsmarkt.
De aanleiding voor het project: Verwachtte personeelsgroei (ongeveer 10 mensen in 18 maanden) en behoefte aan meer bekendheid als regionale werkgever.
Hindernis was hun totale online afwezigheid. Geen bruikbare website, geen social media en geen expertise in huis. Wél vacatures die ingevuld moeten worden. Én een goed verhaal.
Output binnen 4 maanden
- Werkgeversboekje (DNA-boekje) dat 2 jaar later nog dankbaar gebruikt wordt (hierboven een pagina daaruit)
- Eén scherpe vacaturetekst
- Eén week geadverteerd op www.werkenindekempen.nl
- > 20 sollicitaties ontvangen
- Meet & Greet met 15 potentiële kandidaten
- Twee nieuwe medewerkers aangenomen
- Een pool met 10 potentiële kandidaten
Mooie quick wins! Wat ik echter waardevoller vind is echter hun mail 2 jaar later waarin ze laten weten dat het traject nog steeds zijn vruchten afwerpt. (weer 2 nieuwe hires uit de poule!) Duurzaam succesvol dus.
Hoe heb ik dit Employer Branding project aangepakt?
1. Werkgeverscan; gesprekken met de medewerkers en het leiders.
2. Daaruit analyseer ik de corporate values. En dan NIET de waarden van de directie maar die van de mensen zélf.
3. Daar maak ik een Corporate Story van; Wie ben je als bedrijf, wat doe je, en WAAROM.
4. Fotografie. Niks ensceneren maar de echte mensen aan het werk laten zien. Is spectaculair genoeg.
5. Het Contour Fine Tooling DNA bundelen in een mooi vormgegeven boekje. De content daaruit is ook los beschikbaar voor social media gebruik later.
6. DNA boekje gepresenteerd aan de medewerkers. De mensen laten glimmen van trots. Het is immers hún verhaal.
7. IJzersterke vacatureteksten schrijven en op werkenindekempen.nl zetten. (zonder social media campagne)
8. Binnen een week >20 sollicitaties ontvangen! ('Zoveel?! Wat moeten we ermee?')
9. 💡 Kans! Alle sollicitanten uitgenodigd voor een 'Meet & Greet' met appelflap en rondleiding door de diamantslijperij. Mensen gingen naar huis met het DNA-boekje, een leuke ervaring én een leuk verhaal op feestjes.
10. Twee nieuwe medewerkers aangenomen! Alle andere potentiële medewerkers hebben we in een pool warm gehouden voor volgende vacatures.
Op een diamant van een werkgever willen mensen best wachten.
Voorwaarde voor succes
Dat Contour Fine Tooling een geweldige werkgever ís qua cultuur en arbeidsvoorwaarden, is een voorwaarde. Logisch. Blijkt uit de werkgeversscan dat dat níet zo is, geen ramp, dan is er eerst ander werk aan de winkel.
Nog een no-brainer; employer branding is géén eenmalig project. Het is een voortdurend proces dat OVERAL in de organisatie plaatsvindt.
Belangrijke voorwaarde is dat de leiders in de organisatie er ruimte voor maken omdat het nut en noodzaak heeft. En vooral, omdat het leuk is om te laten zien wat een mooie werkgever je bent!