Employer Branding is OMDENKEN
Als personeel het grootste probleem is om te kunnen groeien, waarom draait de hele bedrijfsvoering dan nog steeds om klanten?
OMDENKEN is de belangrijkste voorwaarde voor succes. Wat zou er gebeuren als we ons écht gingen focussen op de arbeidsmarkt? Doelgericht, planmatig en met lef.
8 Omdenktips voor succes
Tip 1: Investeer in je prioriteit
Zonder goede medewerkers heb (en houd) je geen klanten dus prioriteer en investeer navenant. Wat als je het sales budget zou vrijmaken voor arbeidsmarktcommunicatie?
Tip 2: Van productgericht naar carrièregericht
Wat als je in plaats van product branding zou investeren in employer branding? Dus in plaats van producten breng je carrièremogelijkheden in beeld- en dus je mensen. Verander je vizier.
Tip 3: Benut de communicatieafdeling beter
Wat als de communicatieafdeling zich volledig zou richten op arbeidsmarktcommunicatie? Al hun creativiteit en skills gaan naar jouw reputatie als werkgever. En dat is precies wat je het hardst nodig hebt voor de toekomst.
Bovendien helpt hun creatieve aanpak bij het benaderen van de juiste doelgroep. Zo trok de Belgische justitie cipiers op metalfestival Alcatraz. Kwestie van doelgroepgericht denken en communiceren.
Tip 4: Integreer communicatie en HR
Wat als communicatie en HR integraal gingen samenwerken? Op dat snijvlak gebeurt het; 'that's where the magic happens'. Hoe zorgen we dat we een geweldige werkgever zijn voor huidige én nieuwe medewerkers? En hoe brengen we dat over de bühne?
Tip 5: Loop mee op de werkvloer
Wat als Marketing/communicatie en HR elke week een middag met de werkvloer zouden meedraaien? Wat speelt er op de werkvloer, wie zíjn onze helden van de vloer, wat vinden ze interessant? En wat kunnen we met die info?
Tip 6: Laat je medewerkers je adviseren
Wat als medewerkers worden ingezet als adviseur om personeel te werven (en te houden)? Wie weet nou beter hoe het op de werkvloer is dan zij? Wat beter kan en hoe? Neem ze serieus, vraag ze om advies. Ze hebben goede ideeën en inspireren vaak tot originele campagnes en acties!
Tip 7: Talentgericht werven
Wat als we gaan werven op enthousiasme en talent in plaats van diploma's en CV's? Haal alle drempels weg en zorg dat je mensen voor je neus krijgt die er zín in hebben (om het te leren). Skip dat CV, maak contact!
Tip 8: Denk lange termijn
Wat als we een strategisch meerjaren-PLAN maakten om talent aan te trekken?
Voor je sales doe je het ook. De krappe arbeidsmarkt is nog lang niet voorbij dus wees een pro en denk aan de lange termijn. Neem je mensen serieus, formuleer een visie en maak er beleid op.
Wat het je bedrijf oplevert
- Creatieve Employer Branding campagnes, op maat voor de doelgroep
- Medewerkers voelen zich gehoord en denken mee om nóg beter te werven.
- De teamspirit in je bedrijf wordt beter en mensen werken samen, óver de afdelingen heen, met één missie
- Je bedrijf krijgt een goede reputatie en wordt beter zichtbaar
- Je haalt de beste mensen in huis, nu en in de toekomst (terwijl je concurrent nog steeds dezelfde doet en moppert dat het niks oplevert)
OMDENKEN is de sleutel.
En het lef hebben om het anders te dóen.
Ook met andere ogen kijken naar Employer Branding? Volg met een HANDS-ON TRAINING en maak een start.
Door: Marion van Loon, Eigenaar van De Merkgevers en co-founder van Werken in de Kempen en de Open Bedrijven Dag.
Als Employer Branding Specialist helpt ze werkgevers om zich te profileren op de arbeidsmarkt. Ze geeft training aan HR- en communicatieprofessionals en doet maatwerk trajecten bij de beste werkgevers in de regio.