Hoe investeer je in duurzaam werkgeverschap?
Hoe zorg je dat je voor de lange termijn een onweerstaanbare werkgever bent voor medewerkers en nieuw talent?
Wat om jou nog 10 jaar te houden?
De afgelopen 5 jaar interviewde ik bijna 200 medewerkers uit diverse branches. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe willen ze dat werkgevers dat bieden?
Op de vraag; 'wat moeten we doen om jou nog 10 jaar bij ons te houden?' kwamen vaak dezelfde behoeftes en thema's naar voren.
Daar moeten we dus iets mee. Maar wat?
Duurzaam werkgeverschap vraagt om visie
Duurzaam werkgeverschap vraagt om een sterke visie; verder denken dan vandaag. Dat gaat verder dan een vrijmibo, een pingpongtafel en een sportabonnement. Dat gaat om kernwaarden en hoe je daarnaar handelt zodat medewerkers het merken.
Over welke thema's moet je nadenken?
Verbinden
- We moeten nadenken over generaties die veranderen en hoe we daarin meebewegen. Hoe we van elkaar leren, verbinding maken en communiceren, vooral ook intern; hoe nemen we iedereen mee?
Het vraagt dus om meer diepgang dan hippe content op social media.
Empathisch leiderschap
- Het gaat over empathisch leiderschap; Hoe kan een medewerker zich ontwikkelen, als professional en als mens? Zo wil de nieuwe generatie ook gezien worden; als professional én als mens met een werk- privé balans en persoonlijke ambities.
Impact
- Het gaat om hoe we impact maken op onze omgeving. Want dat is een thema dat de nieuwe generatie raakt en waar je als organisatie een groeiende rol in krijgt; wat beteken je op grote schaal en hoe draagt een medewerker daaraan bij?
Wat moeten werkgevers daarvoor ontwikkelen?
Lerende bedrijfscultuur
- Duurzame werkgevers zullen zich als leerbedrijf én lerend bedrijf moeten ontwikkelen.
Het kader is niet langer vierkant en controleerbaar (de vier p's) maar er is een vloeibare dimensie bijgekomen die vraagt om socials skills, creativiteit en een flexibele mindset.
GenZ focus
- Het speelveld verplaatst zich van recruitment naar Employer Branding bij scholieren (en hun ouders). Dat is namelijk de arbeidsmarkt van morgen.
GenZ, tieners, scholieren; daar moét je je in verdiepen, maar echt. Ongeacht wat je ervan vindt, de jeugd heeft de toekomst en het zijn ónze toekomstige medewerkers. Dus laten we proberen om ze te begrijpen en ervan te leren. Een open-mind is essentieel.
Luisteren
- In plaats van profileren, uitleggen en 'zenden' (zó doen wij dat hier) gaan we naar een dialoog waarin je als werkgever voortdurend luistert naar de adviezen van medewerkers en zeker ook de jongeren; Ze wíllen betrokken worden.
Andere mindset
- Dat vraagt om ander leiderschap; het vergt een mindset die de ontwikkeling stimuleert van een statisch (één evaluatiegesprek per jaar) naar een ongoing, dynamisch en lerend systeem.
Voortdurende dialoog
Deze principes vereisen een voortdurende dialoog met medewerkers en scholieren. Een proces dat continu in beweging is.
Wat levert dat op?
Het brengt voortdurende vernieuwing in je organisatie en een grotere betrokkenheid. Het is inspirerend voor medewerkers en aantrekkelijk voor nieuw talent.
Je grootste winst: duurzaam werkgeverschap waar je mee naar 2030 groeit: Met de beste mensen in je team.
Wil je ook investeren in duurzaam werkgeverschap? Check wat De Merkgevers voor je kan doen!
Dit artikel is geschreven door Marion van Loon, Employer Branding Specialist en arbeidsmarktdeskundige.
21.10.2023